Kennis over hondentaal en -gedrag is van groot belang bij het voorkomen van onveilige en potentieel gevaarlijke situaties tussen mensen en honden.
Omdat vooral kinderen het risico lopen gebeten te worden door een hond is er onlangs een onder-zoek uitgevoerd naar de manier waarop kinderen van 3 tot 5 jaar en hun ouders stresssignalen van honden waarnemen en interpreteren. Vervolgens kregen alle deelnemers een training waarbij zij leerden het gedrag van de hond te koppelen aan de juiste interpretatie. Toen zij daarna opnieuw werden getest, bleek dat zowel de kinderen als de volwassenen veel meer inzicht en begrip vertoonden met betrekking tot de stresssignalen van de hond. Dit effect was bovendien ook nog aanwezig na langere tijd.
Volgens de onderzoekers is dit het eerste project waarbij volwassenen en kinderen door middel van interventie leren de signalen van honden beter te herkennen en te interpreteren: ‘We hebben met succes aangetoond dat we het vermogen om bepaalde signalen te herkennen en te begrijpen significant kunnen verbeteren bij alle deelnemers. Risicosituaties en escalaties kunnen op deze manier voorkomen kunnen worden. Tevens kunnen we zo meer bewustzijn creëren omtrent de meest voorkomende en gevaarlijkste misinterpretaties.’
Bron: Meints, K., Brelsford, V., & De Keulster, T. (2018). Teaching Children and Parents to Understand Dog Signaling. Frontiers in Veterinary Science.